Navigationstermer och förklaringar
|
Navigationsterm |
Förklaring |
Akterut |
Befintlighet bakåt |
Akteröver |
Riktning bakåt |
Angöring |
Positionsbestämning när kusten blir synlig |
Ankarljus |
Ett vitt runtlysande ljus |
Anlöpa |
Att komma fram till sin destination |
(areo) |
Flygfyr |
Avdrift |
Vinkeln mellan styrd och rättvisande kurs |
Babord |
Fartygets vänstra sida sedd akterifrån förut |
Babordsmärke |
Ett rött lateralmärke |
Babordsvinkel |
Vinkeln mellan långskeppslinjen (förut) och en riktning moturs |
Baslinjen |
Lågvattenlinjen längs kusten eller den linje som som förbinder de yttersta öarna och skären utmed kusten |
Beacons (Bns) |
Fasta sjömärken |
Bestick |
Läges- och tidsmarkeringar på kurslinjen |
Bog |
Båtens främre rundade hörn |
Boj |
Flytande sjömärke |
Bottenbeskaffenhet |
Sand (S), Mudder (M), Lera (Cy), Klapper (P), Klippgrund (R), Stenar (St), Slam (Si) |
Bredd |
En orts läge i nord / sydlig riktning |
Breddgrad |
Latitudsparallell |
Bränning |
Grund som ligger nära vattenytan |
Båk |
(Bk) Ett fast sjömärke av tornliknande konstruktion som är avsett att användas vid angöring av kusten på dagtid |
Båt |
Fartyg som är mindre än 12m långt och 4m brett (samtidigt) |
Båtsportkort |
Lätthanterliga sjökort för fritidsbåtar Skala 1:50 000 |
Bäring |
Vinkeln mellan meridianen och syftlinjen till ett objekt |
Destination |
Den position man ämnar gå till |
Deviation |
Kompassens felvisning på grund av magnetiska störningar ombord |
Deviationstabell
|
Deviationen redovisas i tabellen för kompasskurs och magnetisk kurs |
Digitala sjökort |
Sjökort som visas på sjökortsplotter eller datorskärm |
Distans |
Till sjöss anges avstånd i nautiska mil som är det samma som distansminut och sjömil |
Distansminut |
En distansminut = 1852 meter |
Djupkurvor |
0 till 3m: mörkblått
3 till 6m: ljusblått
över 6m: vitt |
Dykarflaggan |
Signalflagga A |
Dykdalb |
En bottenfast förtöjningsanordning eller avbärare bestående av en grupp sammanfästa pålar eller fundament |
Död räkning |
Räknade lägen plottas längs kurslinjen utan visuella positionsbestämningar |
Ej manöverfärdigt fartyg |
Fartyg som till följd av någon särskild orsak (skada) är ur stånd att manövrera |
Ekolod |
En djupmätare som mäter tiden för stutsande ljudvågor och omvandlar det till vattendjup under båten |
Ekvatorn |
Delar jordklotet i norra och södra halvklotet |
Enslinje |
Två sjömärken eller andra objekt som ligger ens i linje och kan användas vid navigering |
(exting) |
Släckt före detta fyr |
Farledsfyrar |
Ensfyrar, Riktningsfyrar, Sektorfyrar |
Fart genom vattnet |
(Fgv) Båtens fart utan strömmens fart |
Fart över grund |
(Fög) Båtens fart ihop med strömmens fart |
Fartyg med begränsad manöverförmåga |
Fartyg som har begränsad manöverförmåga p.g.a. arbete |
Fartyg |
Varje farkost som kan användas till transport på vattnet |
Fartyg på väg |
Är varje fartyg som inte är förankrat, är förtöjt vid land eller står på grund |
Fasta sjömärken |
Kummel (Kl), Båk (Bk), Tavla (Tvl), Sjömärke (Sm), Stång (Stg), avbildas raka i sjökortet |
Feltriangel |
Ett osäkerhetsområde som fås där tre bäringar skärs på sjökortet |
Fiskefartyg |
Fartyg vars fiskeutrustning begränsar manöverförmågan |
Flytande sjömärken |
Flytande sjömärken används för att utmärka sidobegränsningen av farleder |
Fri höjd |
Segelfri höjd under broar eller ledningar |
Frimärken |
När en enslinje används som begränsningslinje mot ett farligt område med t.ex. grund |
Fyravstånd |
A=2.08(√H + √h)
Fyravstånd A i nautiska mil (M)
Fyrens ljushöjd H i meter (m)
Observatörens ögonhöjd h i meter (m) |
Fyrkaraktär |
Ljus- och mörkerperiodernas växling |
Fyrlista |
Bok med information om belysta sjömärken |
Fyrljusfärger |
W (vit), R (röd), G (grön), Bu (blå), Vi (violett), Y (gul) |
Gradsystemet |
Till sjöss är horisonten och kompassen indelad i 360 grader |
Gauss projektion |
En cylinder tangerar jordklotet längs en meridian |
Gästhamn |
Hamn för gästande båtar som erbjuder viss service mot avgift |
Hamnkort |
Är fyrsiffriga sjökort för hamnar |
Horisontavstånd |
A = 2.08 x √h
Horisontavstånd A i nautiska mil (M)
Observatörens ögonhöjd h i meter (m) |
Huvudriktning |
Huvudriktningen avgör lateralsystemets placering utmed farleden |
Inre vatten |
Det vattenområde som ligger innanför baslinjen |
Interkardinalstreck |
Nordost, sydost, sydväst och nordväst |
Kabellängd |
En tiondels nautisk mil (M) = 185,2 m |
Kardinalmärke |
Svart/gula bojar eller prickar som visar väderstrecket för navigerbart vatten |
Kardinalstreck |
Nord, ost, syd och väst |
Knop |
1 knop (kn) = 1 M/tim (ca. 0.5m/s eller ca. 2km/tim) |
Kompass |
Geografiskt riktningsvisarinstrument |
Kompassros |
Kompassroserna i sjökortet anger missvisningens värde och årliga förändring |
Kompassbäring |
Vinkeln mellan kompassnord och bäringen Bk=B-m-d |
Kompasskurs |
Vinkeln mellan kompassnord och styrd kurs Kk=K-m-d |
Kompassnord |
Visar riktningen till kompassens nordpol |
Korrektionsfaktor |
Verkligt värde / instrumentvärde (t.ex. Logg eller lod) |
Kort 1 |
Häfte med beteckningar i sjökort |
Kranbalksvis |
Cirka 45° snett förut |
Krysspejling |
Två bäringar ungefär 90º från varandra |
Kummel |
(Kl) Ett fast sjömärke av sten eller betong som är avsett att användas vid farledsnavigering på dagtid |
Kurs |
Långskeppslinjens vinkel till meridianen |
Kurs genom vattnet |
(Kgv) Den kurslinje båten glider utefter genom vattnet |
Kurs över grund |
(Kög) Den kurslinje båten går över botten |
Kustkort |
Tvåsiffriga sjökort för kustnavigation Skala 1:200 000 |
Landmärken |
Kyrka (+ Ka), Torn (Tn), Vattentorn (Vt), Skorsten (Sk), Väderkvarn (Vk), Radiomast (Mast), Speciellt (Conspic), Cistern (Cist) |
Latitud |
(lat) Bågavståndet från ekvatorn till pol |
Lod |
Djupmätare |
Logg |
Hastighetsmätare |
Longitud |
Bågavståndet till nollmeridianen (long) |
Loxodromkurs |
Kurs som skär meridianerna i samma vinkel |
Låringsvis |
Cirka 45° snett akterut |
Lysvidd |
Maxavståndet ett fyrljus kan observeras på |
Magnetisk bäring |
Vinkeln mellan magnetisk nord och bäringen Bm=B-m |
Magnetisk kurs |
Vinkeln mellan magnetisk nord och styrd kurs Km=K-m |
Magnetisk nord |
Riktningen till den magnetiska nordpolen |
Medelhögvattenytan |
Den vattennivå som utgör medelvärdet av samtliga kända årsmaxima av vattenståndet |
Mercators projektion |
En cylinder tangerar jordklotet längs ekvatorn |
Meridian |
Båglinje från pol till pol |
Missvisning |
Vinkeln mellan den magnetiska och geografiska meridianen |
Mistlur |
Ljudsignalapparat som används vid nedsatt sikt |
Märke (Fläck) |
(Mk) Vit rektangel målad direkt på berget |
Nakterhus |
Skyddat skåp med belysning för kompassen |
Nautisk mil |
En nautisk mil (M) = 1852 meter, synonymer, "Sjömil", Distansminut |
Navigation |
Konsten att bestämma var man är och vart man är på väg |
Nollmeridianen |
Båglinje (från pol till pol) genom Greenwich |
Observerat läge |
Positionsbestämning med hjälp av pejling och andra optiska observationer |
(occas) |
Fyr som tänds tillfälligt vid speciella behov |
Ortlinje |
Rak eller cirkulär positionslinje |
Passare |
Verktyg för mätning av distanser i sjökortet |
Pejla |
Ta en bäring till ett objekt |
Pejlkompass |
Pejlinstrument med inbyggd kompass |
Position |
Ett läge uttryckt i latitud och longitud med grader och minuter |
Prick |
Är ett flytande (smalt) sjömärke |
Projektion |
Jordklotet avbildat på en plan yta |
Punktmärken |
Är förankrade på hinder kring vilket det finns fritt vatten |
RACON |
Svarande radarfyr som sänder ut en morsesignal |
Rastrerade sjökort |
Sjökorten är scannade |
Region A |
Det internationella utmärkningssystem som används i Sverige och övriga Europa |
Riktning |
Sidvinkel från båtens långskeppslinje SB eller BB 0-180° |
Räknat läge |
Positionen uppskattas genom att loggställning och klockslag markeras på kurslinjen |
Rättvisande bäring |
Vinkeln mellan rättvisande nord och bäringen B=Bk+d+m |
Rättvisande kurs (dit fören pekar) |
Vinkeln mellan rättvisande nord och styrd kurs K=Kk+d+m |
Rättvisande nord |
Riktningen till den geografiska nordpolen |
Segelfri höjd |
Höjd under t.ex. broar och luftledningar till medelhögvattenståndet |
Sektorfyr |
Visar ljus av varierande färg i olika horisontella riktningar för att markera en eller flera farleder |
Sjömil |
En sjömil = 1852 meter |
Skepp |
Fartyg som samtidigt är längre än 12 meter och bredare än 4 meter |
Skärgårdskort |
Tresiffriga sjökort för skärgårdsnavigering Skala 1:50 000 |
Specialkort |
Fyrsiffriga sjökort för trånga farleder Skala 1:25 000 |
Streck |
I strecksystemet delas kompassen in i 32 streck, ett streck är 11.25° |
Strömtriangeln |
Används för att kompensera för ström vid kurssättning |
Styrbord |
Fartygets högra sida sedd akterifrån |
Styrbordsvinkel |
Vinkeln mellan långskeppslinjen (förut) och en riktning medurs |
Stång |
(Stg) Ett fast sjömärke ofta med toppmärke |
Svensk Lots |
Bok med hamn- och farledsbeskrivningar |
Säker fart |
När fartygets fart är så anpassad att effektiva åtgärder kan vidtagas för att undvika kollision eller grundstötning |
Tavla |
(Tvl) Ett fast sjömärke ofta rektangulärt |
Territorialgränsen |
Sträcker sig parallellt med och högst 12 nautiska mil ut från baslinjen |
Territorialvattnet |
Vattnet mellan territorialgränsen och baslinjen |
Totalfelet |
Består av missvisning och deviation tf=m+d |
Transportör |
Triangelformad gradskiva för kursuttagning |
Tvärs |
En horisontell riktning vinkelrät mot långskeppslinjen |
Undervattenssten |
Grund som ligger djupare än 0.5 meter |
Vektoriserade sjökort |
Sjökort som är datorritade med vektorgrafik |
Översiktskort |
Ensiffriga sjökort för havsnavigering Skala 1:500 000 och mindre |